Als je ontevreden bent over je opleiding, volg dan de volgende stappen:
1. Mentor, Opleidingsmanager en directie
Ga altijd eerst met je klacht of probleem naar je mentor of opleidingscoördinator. Kom je er met hen niet uit dan zoek je contact met de directie. Het is altijd verstandig om je klacht ook schriftelijk in te dienen. Dat kan per brief of per email. Omschrijf wat het probleem is en waarom de school fout zit. Probeer vervolgens te beschrijven wat de school kan doen om het op te lossen.
2. Afspraak
Naar aanleiding van de brief wordt een afspraak met je gemaakt om over het probleem te praten. Zorg dat de afspraken worden opgeschreven. Dan heb je een bewijs. Zorg dat de afspraak helder is, dus hoe, wat, wie en wanneer.
3. De interne klachtencommissie
Als je met de opleidingscoördinator en/of met de directeur het probleem niet kunt oplossen kun je contact zoeken met de klachtencommissie. Elke school heeft een klachtencommissie. Dit moet een onafhankelijk commissie zijn binnen school die luistert naar studenten. Schrijf in een brief gedetailleerd wat er gebeurd is en vermeld eventueel een oplossing. Stuur kopieën van relevante documenten mee als dat nodig is. Het (mail)adres van de klachtencommissie kun je krijgen bij het secretariaat van je school.
De studentenraad
Hiernaast kun je ook met je klacht naar de studentenraad stappen. De studentenraad is de vertegenwoordiging van studenten in de school. Zij mogen meebeslissen over het beleid. Zij willen ook graag alle klachten weten. Hiermee kunnen ze dan aan de slag om het onderwijs te verbeteren.
Hier vind je meer informatie over het indienen van een klacht. Wil je meer advies over hoe je dit aan kan pakken? Bel of mail ons dan.