Ongelijke kansen
De belangenbehartiger van middelbare scholieren is teleurgesteld dat het lerarentekort als het enige probleem in het middelbaar onderwijs lijkt te worden gezien. ‘Dat hangt juist heel erg samen met onderliggende problemen als kansenongelijkheid. Geld voor het bestrijden van het lerarentekort moet je dus heel gericht besteden. Het zijn namelijk vaak leerlingen die al op achterstand staan, die op school te maken krijgen met een gebrek aan leraren en daarmee een gebrek aan aandacht en kwaliteit.’, legt Pieter Lossie uit.
Prestatiedruk
Ook vraagt het LAKS aandacht voor de overspannen cultuur van rendementsdenken, profilering en competitie, die scholen, ouders en leerlingen in hun greep lijkt te houden. Lossie: ‘Je zou moeten investeren om een verandering in het systeem mogelijk te maken. We moeten ophouden met toetsen om het toetsen, elkaar gek maken in een race om een diploma op zogenaamd hoog niveau en daarin individuele aandacht, intrinsieke motivatie en echte kwaliteit uit het oog verliezen.’ Recent waarschuwde de SER al voor toenemende prestatiedruk onder jongeren binnen en buiten het onderwijs. Van der Hel: ‘Zolang iemand zijn talenten voor de maatschappij benut, is iemand van waarde. Dat zou meer gevoeld en geuit moeten worden’.
Echte participatie van onderop
Essentieel vinden LAKS en JOB dat de stem van scholier en student meetelt in hoe het onderwijs wordt vormgegeven. Van der Hel: ‘Uiteindelijk bestaat het hele onderwijs er voor de leerling en de student. Dan moet je dus met hen dus ook echt samen met hen aan de slag.’ LAKS en JOB twijfelen of het door het kabinet aangekondigde jongerenparlement die rol kan vervullen. ‘We hebben in Nederland een aantal prachtige, van onderaf georganiseerde jongerenorganisaties. Neem hun stem serieus in het vormgeven van beleid, in plaats van je tijd en energie te steken in het optuigen van nóg weer een overlegplatform.’